Loading...
  • Voor 23.59 besteld, morgen in huis
  • Gratis achteraf betalen
  • Altijd de beste prijs

    Wat is het verschil tussen plantaardige en gewone eiwitten?

    Honkballers maar ook andere sporters worden er dagelijks mee om de oren geslagen: het is belangrijk om je dagelijkse voeding te voorzien van voldoende eiwitten. Niet verwonderlijk dan ook dat het voedingsschema veel producten laat zien die hier rijk aan zijn zoals eieren, vlees, zuivel en volkoren graanproducten. Naast de gewone voeding wordt dan ook nog vaak gebruik gemaakt van eiwitshakes en eiwitrepen om aan de gewenste en vooropgestelde hoeveelheid te komen. Het kan ook zijn dat je liever kiest voor een plantaardig eiwit

    Waarom zijn eiwitten belangrijk? 

    Eiwitten zijn zowat het belangrijkste voedingsmiddel als het gaat om spieropbouw en spierherstel. Tijdens wedstrijden en trainingen zorgen ze ervoor dat er voldoende energie tot bij de spieren raakt en na de training zorgen ze ervoor dat sneller herstel kan optreden en dat een stijf en stram gevoel grotendeels achterwege blijft. Het is dus van het grootste belangrijk om zowel voor, als tijdens en na het sporten een voldoende hoge hoeveelheid eiwitten in te nemen. 

    Gewone eiwitten 

    De gewone of dierlijke eiwitten kunnen we terugvinden in bijvoorbeeld vlees, vis, zuivel en eieren. Wat betreft de maaltijden kan je er als honkballer voor zorgen dat je deze voeding in voldoende mate voorziet. Dierlijke eiwitten bevatten een hoge dosis aan aminozuren, ijzer, omega 3 en vitamine B12 die makkelijk door het lichaam opgenomen worden. 

    Plantaardige eiwitten 

    Plantaardige eiwitten vormen een erg doeltreffende bijdrage aan spieropbouw en -herstel en zijn uiteraard ook geschikt voor sporters die er een vegetarische of veganistische levensstijl op nahouden. Typisch voor plantaardige eiwitten is dat ze rijk zijn aan vitamines en mineralen, vezels en anti-oxidanten. Met een mindere belasting op het milieu en aandacht voor het dierenwelzijn, is het gebruik van plantaardige eiwitten trouwens steeds meer in opmars. 

    Plantaardige eiwitten in het voedingsschema van iedere sporter 

    Om de beste sportieve prestaties neer te zetten en daarbij aandacht te hebben voor de impact op milieu en dier, zijn plantaardige eiwitten een essentieel onderdeel van de voeding van iedere sporter. Anders dan bij dierlijke eiwitten bevatten de plantaardige eiwitten minder aminozuren en is het zaak om naar een goed evenwicht te zoeken. Gelukkig zijn voedingscoaches en trainers helemaal thuis in deze wereld en weten zij perfect hoe ze dit moeten aanpakken. 

    Veel plantaardige eiwitten, weinig bewerkt vlees en een geringe hoeveelheid aan dierlijke voedingsmiddelen, zullen de sporter voorzien van de nodige energie voor de spieren en voor een sneller herstel van de spieren na een sportieve inspanning. Veel voordelen dus die een meerwaarde zullen bieden aan de prestaties en die eigenlijk geen moeite kosten. 

    Plantaardige eiwitten in de vorm van suppletie 

    Zeker voor mensen die erg intensief honkballen en verschillende trainingen en wedstrijden per week af te werken hebben, is het vaak niet mogelijk om voldoende plantaardige eiwitten binnen te krijgen tijdens de maaltijden. Door te kiezen voor een aanvulling aan plantaardige eiwitten in de vorm van een shake of een reep, kan je aan dit probleem makkelijk tegemoet komen. De shakes en repen zijn in verschillende smaken verkrijgbaar, zijn makkelijk mee te nemen en zijn de ideale manier om tussen de maaltijden door in een eiwitrijke snack te voorzien die bovendien nog lekker is ook.